Kategoria: Kaupallinen ja teollinen tulostaminen

Erikoisefektien käyttö digitaalisissa tulosteissa

Lähiaikoina digitaalisen painamisen teknologiset innovaatiot ovat lyhentäneet koneiden tuotannon läpimenoaikoja. Lisäksi nämä innovaatiot ovat kasvattaneet tuotantokapasiteettia, paperiformaattia ja väriavaruutta. Teknologia mahdollistaa todella näyttävien ja monipuolisten lopputuotteiden toteuttamisen uusilla erikoisefekteillä.

Tästä syystä yhä useampi digitaalinen painotalo herää miettimään, miten asiakkaiden tuotteiden näyttävyyttä ja arvoa voisi parantaa – ehkäpä erikoisefektein, muun muassa ns. viidennellä lisävärillä. Nämä painotalot tulevat olemaan edelläkävijöitä asiakaspalvelussa ja printin tulevaisuudessa. Ensimmäiseksi on hyvä tunnistaa omasta asiakas- ja prospektikannasta ne asiakkaat, joille näistä efekteistä voisi olla hyötyä. Jos nämä asiakkaat ovat valmiita panostamaan tuotteisiinsa ja haluavat niillä lisäarvoa niin silloin painotalojen on helpompi lähteä tekemään lisäinvestointeja. Näiden töiden toteuttamisen suunnittelemisessa tulee ottaa huomioon tapa, jolla erikoisefektit saadaan parhaiten aikaiseksi.

Erikoisefektit voidaan kategorioida esimerkiksi:

  • Spottivärit
    Ylimääräinen kuvantamisyksikkö, jossa voidaan käyttää haluttua lisäväriä. Yleisimmät spottivärit ovat punainen, vihreä, sininen ja valkoinen. Näiden lisävärien avulla on helpompi saavuttaa asiakkaan valitsema tehosteväri tai vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tarkkaa Pantone-spottiväriä.
  • Väriavaruuden kasvattaminen
    Tässä voidaan käyttää joko yhtä tai useampaa väriä väriavaruuden kasvattamiseen. Joko kasvatetaan avaruutta vain yhtä väriä kohden (R, G, B)  tai käytetään useampaa väriä lisäämään väriavaruutta käyttämällä esim. oranssia tai vihreää väriä. On myös mahdollista käyttää ns. light-värejä kasvattamaan sävyalueita.
  • Special-värit ja efektit
    Tähän ryhmään sijoittuu värit, jotka eivät ole perus prosessivärejä tai spottivärejä. Esimerkkinä metalloidut, fluorisoidut, IR/UV (turvatulostus) ja valkoinen.
  • Online-spotti ja ylivetolakkaus
    Jos nämä tuotteet tehdään online, niin voidaan toteuttaa erilaisia vesileimoja ja kohdelakkauksia tuotteisiin sekä tehdä tietysti ylivetoja suojaamaan herkkää pintaa naarmuuntumiselta. Offline mahdollistaa erilaisten laminointien käytön, jolloin saadaan erilaisia kiiltopintoja aikaan (matta, kiiltävä ja soft touch) ja tietysti myös kohdelaminointeja vaikkapa käyntikortteihin.
  • Preeglaus
    Kokoonpuristamalla saadaan aikaan koho- tai kaiverruskuvio. Näitä kuvioita näkee yleensä onnittelukorteissa, käyntikorteissa ja lomakkeissa.

Nämä kehittyneet tavat toteuttaa erikoisefektejä tarjoavat monia mahdollisuuksia painotaloille. Mahdollisuus toteuttaa erikoisefektejä sekä tapa, jolla niitä toteuttaa auttaa painotaloja erottautumaan kilpailijoista. Tärkeimpänä nämä kyvyt auttavat palvelemaan asiakkaita paremmin ja monipuolisemmin. Nämä erikoisefektit toimivat hyvin yhdessä muiden digitaalisen tulostuksen etujen kanssa kuten nopeat läpi menoajat, personoidut printit ja POD-tulostus. Painotalot parantavat tarjontaansa ja kannattavuuttaan ottamalla nämä ominaisuudet hyvällä harkinnalla käyttöön.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä asiantuntija Petri Viitalaan, puh. 045 7731 0669 tai petri.viitala@ricoh.fi.